Mattrendiga tankar från Mona


2010 - Nu är det valår igen och dags för Mona att gå på gatan!

Jag tror jag ska rikta in mig på mat och miljö för det känns lite trendigt. Som jag!  ;-P
Och jag tycker inte om att kycklingen kommer flygande från Thailand, det var ju där
fågelinfluensan började!
Och grisen kommer väl från nåt land där svininfluensan finns. För den finns ju överallt.
Även jag hade lite grisinfluensa förra veckan för att jag vaccinerade mig. Trodde fasiken jag skulle stryka med på kuppen. Som en man som blivit förkyld kände jag mig. Fast det var som de sa att det gick över inom 2 dygn. 
Så nu är jag kry som en nötkärna och redo att propagera för att just Du ska sluta äta thai-kyckling och svinigt griskött. Börja odla potatis! Det har vi gjort här i Sverige under många år och det är jättegott.  
Läs här nedan dessa skräcksiffror över hur vår konsumtion ändrats (läs: förvärrats) under förra decenniet.
Läsk och färdigrätter - It´s a big NO NO på den!
Idag ska Mona äta hemstöpt linssoppa och kranvatten. Sen kommer jag fortsätta prutta ned skrivbordsstolen. Men det är bara naturligt och innefattar inte lika mycket koldioxidutsläpp som att flyga hit färskvaror från andra sidan klotet och att föda upp köttdjur på så stora mängder grödor som hade kunnat mätta många fler magar än kossans fyra. 

Lev väl!
Eder Miss Mona



Mattrender sedan 1960

Vår konsumtion av pasta och ris har ökat kraftigt på bekostnad av potatis.

Mer och mer griskött landar på våra tallrikar, ökningen är nästan 60 procent sedan 1960.

Ännu mer har konsumtionen av fjäderfäkött, i första hand kyckling, ökat. I dag äter vi tio gånger så mycket jämfört med 1960.

Däremot dricker vi i dag mindre mjölk, 1960 drack varje svensk i genomsnitt 158 liter om året. Den senaste siffran är drygt 100 liter.

Men fil, yoghurt och andra syrade mjölkprodukter har blivit populärare, från knappt sju liter per person och år 1960 till 32 liter 2006.

Och vi sätter i oss mer än dubbelt så mycket ost. Ökningen har gått från sju kilo till 18 kilo per person och år.

Nästan lika stor är ökningen när det gäller choklad- och konfektyrvaror, 1960 åt vi sju kilo per person och år. Motsvarande siffra 2006 är 17 kilo.

När det gäller konsumtionen av läsk är ökningen betydligt större än så, från 22 liter om året 1960 för varje svensk till 90 liter i våra dagar.

Av rapporten framgår också att vi har blivit mer priskänsliga. Särskilt när det gäller kött- och spannmålsprodukter, när priserna går upp för sådana varor, minskar konsumtionen.

Men på ett område har priskänsligheten minskat och det gäller grönsaker.

I övrigt har konsumtionen av halv- och helfabrikat ökat de senaste 40 åren. Men det är kanske inte särskilt förvånande.

Källa: Jordbruksverket


Kommentarer
Postat av: Simone

sV: Tack så mycket! :)

2010-01-19 @ 15:11:33
URL: http://fattybom.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej, allt bra?:)

2010-01-19 @ 15:34:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0