Mona byter spår


Hoppsan hejsan!

Jag har sadlat om och återupptäckt ett ny-gammalt intresse,
jag är som pånyttfödd ikväll.
Det där med Vikt Väktarna var inte riktigt min grej,
mat och god dryck är ju livet!
Jag ska istället börja med fisk-avel!!
Sitter och beskådar mina vattenlevande vänner över
ett paket Maryland Cookies. ;-)

I helgen var jag och köpte mig en avels-stam bestående
av fyra guppies, tre honor och en hanne.
Se bara på bilden vad vackra guppis är!!





Min hanne är väldigt levnadsglad och allert.
Förhoppningen är att han redan gjort sitt jobb och satt på nån av honorna.
Så här går det till för er som delar mitt intresse:


Guppy har FÖRRÅDSBEFRUKTNING och föder yngel med ungefär en månads mellanrum, har honorna en gång gått med hanar kan de få flera kullar efter varandra utan att i fortsättningen behöva paras av hanar. Hanarna parar sig med honorna med sitt GONOPODIUM som de använder som en "snopp" för att föra över spermiepaket till honorna. Ynglen föds egentligen inte, de kläcks fram ur separata ägg samtidigt som de lämnar honan.


Jag återkommer med mer information så fort något nytt sker under ytan.

*Blubb*blubb*blubb*
Pöss MONA


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0